dla uczniów szkół średnich
1.
W dużym naczyniu znajduje się 8 litrów wody.
Naczynia 5- i 3- litrowe są puste Jak należy posłużyć się tymi naczyniami, aby
odmierzyć 4 litry wody?
2. Tort
( w przekroju) ma kształt trapezu równoramiennego, którego górna podstawa, a
także boki nierównoległe są dwa razy krótsze od podstawy dolnej. Jak podzielić
tort na 3 i 4 przystające części?
3. Mamy
6 monet i wagę szalkową, ale bez odważników. Jaka jest najmniejsza liczba
ważeń, jakie trzeba wykonać na tej wadze, aby wykryć fałszywą monetę, która
jest między tymi monetami i dowiedzieć się, czy jest ona lżejsza czy cięższa od
prawdziwej?
4. Ażeby
wyciągnąć 1 duszę z czyśćca kardynał musi modlić się przez godzinę, biskup przez
trzy, ksiądz przez pięć godzin, a zakonnik przez siedem. Ile czasu zajmie im
wyciągniecie trzech dusz, jeśli wszyscy będą modlić się równocześnie? Która z
podanych odpowiedzi jest najbliższa właściwej
A.
1h 41 ½ min B. 1h 47
½ min C. 1 h 46 min D. 5 h 20 min E. wieczność
5. W
klasie jest 25 uczniów. 17 z nich umie jeździć na rowerze, 13 umie pływać, a 8
jeździ na nartach. Żaden uczeń nie uprawia wszystkich trzech sportów, ale
zarówno rowerzyści jak pływacy i narciarze mają wszyscy dobre lub dostateczne
oceny z matematyki, co jest tym znamienniejsze, że 6 uczniów ma niedostateczne
wyniki z tego przedmiotu. Ile uczniów ma bardzo dobrą ocenę z matematyki? Ile
pływaków umie jeździć na nartach?
6.
W pokoju są trzy żarówki. Trzy włączniki do tych
żarówek znajdują się w sąsiednim pokoju. Jak
należy postąpić, żeby po jednokrotnym przejściu z pokoju do pokoju ustalić,
które przełączniki dotyczą każdej z tych trzech żarówek (podpatrywanie przez
jakikolwiek otwór w ścianie nie wchodzi w grę)?
ODPOWIEDZI lub SZKICE ROZWIĄZAŃ:
Odp. zad.1: Niech zapis (x,y,z)
oznacza, że w pierwszym naczyniu znajduje się x, w drugim y, a w trzecim z
litrów wody. Pogrubieniem zaznaczymy naczynie do którego woda została przelana.
Z następującego zapisu odczytujemy, jaki ciąg operacji należy wykonać, by w
pierwszym naczyniu znalazły się 4 litry wody: (8,0,0) (5,0,3) (5,3,0) (2,3,3) (2,5,1) (7,0,1) (7,1,0) (4,1,3)
Odp. zad.2:
Odp. zad.3: Jedno z rozwiązań: Dzielimy
ogół monet na trzy grupy, tak by w pierwszej grupie była jedna, w drugiej dwie,
a w trzeciej trzy monety. Ważymy całe grupy ( wykorzystując trzy ważenia),
oznaczając przez A, B, C ciężary odpowiednio pierwszej, drugiej i trzeciej
grupy. Niech X oznacza ciężar monety oryginalnej, a Y ciężar falsyfikatu.
Istnieją trzy możliwości:
1)
B=2A i C ¹
3A
2)
C=3A i B ¹
2A
3)
C=3/2B i B ¹
2A.
W pierwszym wypadku mamy
X=A i Y=C-B
W drugim: X=A i Y=B-A
W trzecim zaś:
X=½B i Y=A.
Odp. zad.4: Prawidłowa jest
odpowiedź B.
Odp. zad. 5: Uczniów
jest 25. Sześciu uczniów ma oceny niedostateczne z matematyki, więc uczniów z
ocenami ³ 3 jest 19 i tylu jest sportowców.
Sportowców – uczniów jest 17 + 13 + 8 = 38, ale ponieważ żaden nie uprawia
wszystkich trzech konkurencji, więc uprawiających jest 19 i każdy uprawia dwa sporty
jednocześnie.
a)
Żaden uczeń nie ma oceny bardzo dobrej z
matematyki.
b) Spośród 19, 17 umie jeździć na rowerze. Wobec tego 2 uczniów umie pływać i jeździć na nartach.
Odp. zad. 6: Będąc w pokoju z włącznikami należy najpierw nacisnąć włącznik a, po kilku minutach b i przejść do pokoju z żarówkami. Jedna z dwóch świecących żarówek będzie cieplejsza; ta odpowiada włącznikowi a. Włącznikowi b odpowiada druga świecąca, natomiast włącznikowi c – żarówka nieświecąca